بیمه

آنچه باید از بیمه بدانیم

ناآشنایی بیمه گزاران با شرایط بیمه‌نامه‌


آیین- مدیر کل پاسخگویی به شکایات بیمه مرکزی با بیان اینکه مهم‌ترین مشکل بیمه‌گذاران در هنگام خرید بیمه‌نامه عدم آشنایی با شرایط آن است،‌ گفت: بیمه مرکزی به طور محسوس و نامحسوس بر عملکرد شرکت‌های بیمه نظارت دارد.

به گزارش سایت تحلیلی -خبری آیین به نقل از فارس، یکی از مهم‌ترین مسائل صنعت بیمه توجه به حقوق و مطالبات بیمه‌گذاران است. در واقع تمام تلاش‌هایی که در این راستا توسط شرکت‌های بیمه صورت می‌گیرد باید در نهایت منجر به ایجاد آرامش مردم شود و بیمه مرکزی نیز به عنوان سیاستگذار و نهاد ناظر در این زمینه سازوکار نظارتی مناسبی برای رفع مشکلات بیمه‌گذاران دارد.
از این رو برای اطلاع از نحوه بازرسی بیمه مرکزی و مراجعات مردمی گفت‌وگویی با علی کرمی مدیر کل دفتر ارزیابی عملکرد، حسابرسی داخلی و پاسخگویی به شکایات بیمه مرکزی جمهوری اسلامی کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.
س: مشکلات بیمه‌گذاران در هنگام خرید بیمه‌نامه و دریافت خسارت چیست؟
ج: مهم‌ترین مشکل بیمه‌گذاران در هنگام خرید بیمه‌نامه عدم آشنایی با شرایط عمومی و خصوصی مربوط به بیمه‌نامه‌ای است که می‌خواهند دریافت کنند و به تبع آن در هنگام خسارت نیز به‌دلیل عدم آشنایی با شرایط بیمه‌نامه، بیمه‌گذاران برای خود حقی تصور می‌کنند.
البته دربرخی موارد نیز از سوی عرضه کنندگان بیمه‌ اعم از نمایندگان، کارگزاران و دیگر مراکز مجاز فروش بیمه‌نامه در خصوص بیمه‌نامه به بیمه‌گذاران اطلاعات کافی داده نمی‌شود که برای رفع این مشکل در ماده 8 آیین نامه 71 شورای عالی بیمه آمده است "عرضه‌ کننده بیمه‌ موظف است کلیه اطلاعات ضروری در مورد پوشش‌های بیمه­‌، وظایف و تعهدات بیمه‌گر و بیمه‌گذار، میزان حق‌بیمه و نحوه پرداخت آن، استثنائات و محدودیت های بیمه‌نامه، تاریخ شروع و انقضای بیمه‌نامه و نحوه ارایه خدمات بیمه‌ای و سایر توضیحات لازم را به متقاضی خدمات بیمه به صورتی مناسب (نظیر مکتوب، الکترونیکی و غیره) اعلام کند. این اطلاعات باید به گونه ای ارایه شود که مقایسه خدمات بیمه ای را از نظر قیمت، مدت و شرایط برای متقاضی خدمات بیمه امکان‌پذیر سازد."
س: مهمترین مشکل مراجعه کنندگان به بازررسی بیمه مرکزی در چه مواردی است؟
ج: عدم اطلاع کافی از قوانین و مقررات حاکم و شرایط عمومی و خصوصی بیمه‌نامه از سوی اغلب مراجعه‌کنندگان و در مواردی هم عدم اجرای تعهدات شرکت‌های بیمه از جمله عللی است که موجب مراجعه هموطنان به این مدیریت می‌شود.
س: فرایند رسیدگی به شکایات مردم در بازرسی چگونه است؟
ج: فرآیند رسیدگی به شکایات مردمی به این صورت است که پس از ثبت شکایت مراجعه کننده در دبیرخانه بیمه مرکزی و ارائه‌ شماره و تاریخ نامه و شماره تلفن تماس به شاکی، شکایت‌نامه و مدارک پیوست جهت صدور دستور ارجاع به این اداره کل (اداره کل ارزیابی عملکرد،حسابرسی داخلی و پاسخگویی به شکایات) ارائه و دستور لازم جهت بررسی موضوع را حسب مورد به این اداره صادر می‌کند.
سپس در صورت نیاز به کسب نظر تخصصی سایر واحدها و مراجع ذی‌صلاح مربوط، اداره شکایات اقدام به مکاتبه و کسب نظر از واحدهای مذکور می‌کند. در مرحله بعد پس از ارسال نامه به شرکت بیمه باتوجه به ماده 27 آئین‌نامه شماره 71 شورای عالی بیمه، شرکت بیمه موظف است پاسخ مستند و مستدل شرکت در خصوص موضوع را حداکثر ظرف مدت دو هفته به بیمه مرکزی اعلام نماید.
چنانچه پاسخ شرکت بیمه با قوانین و مقررات مغایرت داشته باشد، مراتب به صورت مکتوب به شرکت بیمه اعلام می شود تا روند رسیدگی خود را اصلاح نماید. در پایان اداره شکایات پس از دریافت نتیجه، شاکی را در جریان امر قرار می دهد.
س: نحوه نظارت بازرسی بر شرکت‌های بیمه به چه نحو است؟
ج: براساس ماده یک قانون تاسیس بیمه و بیمه‌گری، بیمه مرکزی به منظور تنظیم و تعمیم و هدایت امر بیمه در ایران و حمایت بیمه گذاران و بیمه شدگان و صاحبان حقوق آنها همچنین به منظور اعمال نظارت دولت بر صنعت بیمه بیمه مرکزی تاسیس شده است که در بخش نظارت این عمل به صورت حضوری و غیر حضوری (مکاتبه‌ای) از سوی بیمه مرکزی انجام می‌گیرد که در شیوه حضوری بازرسان و کارشناسان مدیریت‌های فنی بیمه مرکزی با مراجعه حضوری به طور محسوس و نامحسوس بر عملکرد شرکت‌های بیمه و عرضه کنندگان بیمه‌ای مجاز نظارت دارند و در مواردی که لازم به مراجعه حضوری نیست موارد از طریق مکاتبه به شرکت‌های بیمه اعلام خواهد شد.
س: بسیاری از مردم درمورد تضمین بازپرداخت اندوخته بیمه‌های عمر سوال می‌کنند.

ج: شرکت‌های بیمه در چارچوب قوانین و مقررات، مصوبات شورای عالی بیمه و بخشنامه‌های بیمه مرکزی ملزم به ایفای تعهدات خود در قبال بیمه گذارن و ذینفعان آنها هستند و در صورت عدم ایفای تعهدات قانونی خود بیمه‌گذاران و بیمه‌شدگان و صاحبان حقوق می‌‌توانند با مراجعه به بیمه مرکزی طرح شکایت نمایند.

منبع:سایت آیین

+ نوشته شده در  جمعه نوزدهم آبان 1391ساعت 0:58  توسط سید مصباح اصنافی  | 

بیمه نوین بیمه‌ افزایش و افت قیمت خودرو ارائه می‌کند

بیما- بیمه نوین جهت تنوع بخشی به خدمات بیمه‌ای خود با بهره‌گیری از تجربه کارشناسان خویش، اقدام به طراحی دو پوشش جدید بیمه‌ای در رشته بیمه بدنه اتومبیل کرده است.
  
به گزارش بیما، غلامعلی غلامی مدیرعامل افزود:شرکت بیمه نوین به عنوان اولین شرکت بیمه خصوصی که موفق به کسب گواهینامه و تندیس رعایت حقوق مصرف‌کنندگان در کشور شده است، با هدف ارتقای اصل مشتری مداری و شناسائی نیاز مشتریان و نیز تنوع بخشی به خدمات بیمه‌ای خود با بهره‌گیری از تجربه کارشناسان خویش، اقدام به طراحی دو پوشش جدید بیمه‌ای در رشته بیمه بدنه اتومبیل کرده است.
منبع:سایت بیمنا مورخه 4 ابان 91
   
+ نوشته شده در  جمعه پنجم آبان 1391ساعت 18:33  توسط سید مصباح اصنافی  | 

60 درصد ظرفیت بازار بیمه خالی است

رئیس کل بیمه مرکزی با اشاره به تقاضای 48 گروه برای تاسیس شرکت بیمه با وجود افزایش 9 برابری حداقل سرمایه گفت: حدود 60 درصد بازار بیمه کشور بکر و دست نخورده است.
سید محمد کریمی در خصوص تصمیم جدید بیمه مرکزی برای افزایش حداقل سرمایه تأسیس شرکت‌های بیمه گفت: بر این اساس سرمایه تاسیس شرکتهای بیمه مختلط(جنرال) از 28 میلیارد تومان به 250 میلیارد تومان و شرکت‌های بیمه اتکایی به 400 میلیارد تومان افزایش می‌یابد.
رئیس کل بیمه مرکزی افزود: با وجود این افزایش در حال حاضر 48 گروه متقاضی تأسیس شرکت بیمه درخواست خود را ارسال کرده‌اند.
کریمی با بیان اینکه سخت‌گیری‌های بیمه مرکزی برای تاسیس شرکت با توجه به دقیق و تخصصی بودن این کار افزایش یافته است، گفت: برای مثال از متقاضیان تاسیس شرکت می‌خواهیم تا در طرح توجیهی کسب‌وکار(bussiness plan ) خود تجربیات کشورهای پیشرفته در صنعت بیمه را بررسی و ارائه کنند.
وی گفت: درحال حاضر پرتفوی صنعت بیمه در مجموع 10هزار میلیارد تومان است در حالی که حدود 60 درصد بازار بیمه کشور بکر و دست‌نخورده است و ظرفیت زیادی برای فعالیت در این عرصه وجود دارد.
کریمی ضمن تاکید بر اهمیت نمایندگان فروش در این زمینه گفت: در این راستا پژوهشکده بیمه موظف شده تا برنامه‌هایی برای آموزش نمایندگان برگزار کند.

منبع:سایت پژوهشکده بیمه

+ نوشته شده در  جمعه پنجم آبان 1391ساعت 18:9  توسط سید مصباح اصنافی  |